Методична скарбничка




ОСНОВНІ ПРИНЦИПИ РОБОТИ ПЕДАГОГА З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ
1.Навчання має бути активним.
2.Діти повинні мати можливість вибору, необхідно розвивати у них критичне мислення, підштовхувати до сприйняття самостійних рішень і активного навчання.
3.Тактовність – найважливіша умова в роботі.
5.Задовольняйте індивідуальні освітні потреби, використовуйте творчі й оригінальні методи заохочення дітей до мислення та навчання.
6.Установлюйте партнерські, близькі стосунки з родинами дітей і заохочуйте їх до активної участі у педагогічному процесі, щоб школа і сім’я спрямовували свої зусилля в одному напрямі.
7. Завжди пам’ятайте, що у дітей набагато схожого, ніж відмінного, незалежно від їхнього стану й потенціалу.

Мета і завдання в роботі з дітьми з особливими освітніми потребами
1.Сприяти залученню дітей до колективу та поліпшенню їх знань і вмінь. Навчити дітей взаємодіяти з іншими й досягати успіху у школі.
2.Створювати умови для всебічного розвитку дітей. Це стосується інтелектуального розвитку, розвитку моторики, комунікативних, ігрових, соціальних навичок, самообслуговування, а також самоповаги і контролю.
3. Розвивати соціальні вміння та навички. Соціальна компетентність особливо важлива дітям зі специфічними потребами. Якщо вони не набувають умінь у ранньому дитинстві, цей дефіцит проявиться протягом усього року життя.
4.Сприяти широкому використанню набутих умінь. Діти повинні мати змогу використовувати свої знання та вміння в різних обставинах ( ігрові форми роботи, проблемні ситуації, ситуації вибору).
5.Готувати дітей до звичних, стандартних ситуацій. Діти з вадами повинні навчатися ефективно діяти у стандартних ситуаціях у школі та поза нею.
6.Надавати родинам підтримку в досягненні їхніх власних цілей. А це можливо лише при добрих стосунках між учителем, школою і батьками.
7.Попереджати майбутні проблеми і вади. У багатьох дітей з особливими освітніми потребами із часом можуть виникати інші проблеми, спочатку малопомітні (наприклад, у дитини із затримкою розвитку комунікативних навичок згодом спостерігатися специфічні труднощі з навчанням).



СТРАТЕГІЇ РОБОТИ З ДІТЬМИ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Учителі мають створювати умови, сприятливі для навчання дітей з різними темпераментами та різною поведінкою, які тримаються осторонь чи демонструючи агресивність. Учні, які не хочуть гратися з однолітками, можуть боятися, діяти дуже повільно чи сором’язливо. У них спостерігається дефіцит соціальних умінь контактувати з товаришами. Отож:
1. Дотримуйтесь усталеного розпорядку дня, постійного порядку дій.
2. Пропонуйте безпечне місце, звідки вони могли б спостерігати за діяльністю інших.
3. Сприяйте залученню дітей до груп, можна просто виконувати  завдання удвох.
4.  Використовуйте позитивне підкріплення: усмішка, кивок голови чи плескання по спині,хваліть за правильні дії, не примушуйте до колективної роботи, приділяйте індивідуальну увагу, щоб у них з’явилося відчуття довіри, необхідне для колективної роботи.
5. Звертайте увагу на зусилля, а не результат («Те, що ти зробив, дуже корисно».)
6.  Особливо складно працювати з агресивними дітьми, тому обмежуйте рівень шуму і візуальної стимуляції, необхідне просторе приміщення, щоб можна було відокремити гіперактивних дітей.
7. Давайте чіткі вказівки:учні мають чітко розуміти, чого від них хочуть, у класі повинен бути вивішений розпорядок дня, на агресивну поведінку слід реагувати миттєво й організовувати паузи, щоб заспокоїти дітей.
8. Учіть контролювати свої дії.

ЯК ДОПОМОГТИ ДІТЯМ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ В  ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ ШКОЛІ
ПОРАДИ ВЧИТЕЛЯМ
Учитель повинен оволодіти необхідними знаннями та навичками:
§    Ознайомитися з діагнозом, мати уяву про основні види порушень психофізичного розвитку дитини.
§    Вивчити стан уваги, стомлюваності, темп роботи кожної дитини.
§    Враховувати стан слуху, зору, особливості моторики та загального фізичного розвитку учня. Бути добре ознайомленим з приладами, які використовують його учні з порушенням зору і слуху. Навчитися визначати, оцінювати і створювати навчальне середовище для дітей з різними потребами. Зрозуміти важливість цілеспрямованого залучення до роботи з дітьми членів родини, встановлення з ними партнерських стосунків.
§    Навчитися спостерігати за дітьми та оцінювати їх розвиток під час занять.
§    Закінчувати заняття, коли діти втомилися чи неуважні.
§    Навчитися адаптувати навчальні плани, методики, матеріали та середовище до специфічних потреб дітей.
§    Створювати оптимальні умови для спілкування, сприяти налагодженню дружніх стосунків між дітьми і формуванню колективу.
§    Формувати у дітей досвід стосунків у соціумі, навичок адаптації до соціального середовища.
§    Підготувати дітей класу до того, що поряд з ними навчатимуться учні з особливими освітніми потребами.
§    Створити в класі демократичне середовище, налагоджувати між учнями дружні стосунки, щоб діти з особливими потребами відчували себе членами колективу.
§    Привчати здорових дітей допомагати (за потреби) опікуватися однолітками з особливими потребами.

§    Не припускати зневажливого ставлення до дітей з обмеженими можливостями.



Урок  української  мови( 4 клас)
Тема: Вправи на визначення роду й числа прикметників за іменниками
Мета: продемонструвати учням тісний морфологічний зв’язок прикметника та іменника, вчити визначати рід і число прикметника за іменником, вчити змінювати прикметник за числами й родами, збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; розвивати зв’язне мовлення; виховувати бережливе ставлення до птахів, інтерес до мови.
Обладнання: картки, роздатковий матеріал, малюнки птахів,презентація.
                                                       Хід уроку:
І. Організація класу до уроку
В народі кажуть гість
-дому радість, тому ми вітаємо наших гостей на уроці української мови. Саме дивовижне явище в світі - це доброта . Подаруйте посмішки один одному, подаруйте гостям свої посмішки і сідайте, будь-ласка, за парти.
                            Ось дзвенить уже дзвінок,
                            Всіх скликає на урок,
                            Тож і ви часу не гайте,
                            Вже трудитись починайте.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-   Тож налаштуємося на урок і промовимо вислови аутотренінгу.
   Ми - учні.
   Ми ходимо до школи.
   Нас  вчать учитися.
   Ми  хочемо все знати.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Гра «Дешифрувальник»
На урок до нас  завітали ще одні гості, а хто саме треба відгадати.
А
Г
Є
И
П
Р
Т
Х
Я
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Шифр: 57184
Відповідь: ПТАХИ.
-​ На уроках природознавства ми вивчали тему про птахів, тому вам не важко буде дати відповідь на питання:
-​  Якими прикметниками можемо назвати групи, на які діляться птахи?
(Дикі, свійські, перелітні, зимуючі).
2. Каліграфічна хвилинка.
Загадка.
Відгадайте загадку про нашого одного з гостей.
Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну.
(Соловей) слайд 1
- Отже, пропишемо букву Сс сл ос со  соловейко
Але щоб правильно й гарно писати,
Нам з’єднання букв слід усім пригадати.

- Про яку пташку говорять співучий, як …(соловейко).
- Навіть нашу українську мову називають солов’їною.
- Підберіть синоніми до  слова солов’їною( мелодійною, співучою, чарівною).
3. Завдання від співучого соловейка. Слайд 2
Солов’їний – солов’їна - солов’їне - солов’їні.
- Чим відрізняються прикметники у ланцюжку?
- Утворіть словосполучення прикметника з іменником.
( солов’їний спів, солов’їна мова, солов’їне пташеня, солов’їні гаї.)
 IV. Оголошення теми і мети уроку.  Слайд 3
Слова – це кольорові камінчики. І недостатньо їх назбирати в купу. Треба ще й уміти складати з них візерунки, а для цього треба добре знати і розуміти значення слів, вживати їх у певній формі. Сьогодні ми поглибимо ваші знання про прикметник.
Тема нашого уроку Слайд 3
А девіз нашого уроку такий: Слайд 4
Міркуємо – швидко,
Відповідаємо – точно,
Пишемо - гарно.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1.     Робота з підручником
2. Робота над граматичною казкою. Вправа 169 (с. 87–88) 
Виразне читання казки учнями 
— Чому іменник не зрозумів пропозиції прикметника? 
Висновок. Прикметники можуть змінюватися за відмінками і числами, а в однині — і за родами. 
Іменники теж змінюються за відмінками та числами, але за родами вони не змінюються. 
3. Ознайомлення з правилом
- Розгляньте в парах  правило (с. 88) 
Розкажіть про що ви прочитали? (Слухання розповіді представників пар)
( Прикметник завжди стоїть у тому ж роді, що й іменник, з яким він пов'язаний.
Рід прикметників можна визначити за закінченнями в називному відмінку однини:) ( таблиця)
якщо – ий, -ій – чоловічий рід ( милий, синій);
Якщо – а, - я – жіночий рід ( мила, синя);
Якщо – е, - є – середній рід ( миле, синє).
4. Виконання вправи 168 с. 87
Фізкультхвилинка
2.     Робота в групах.
Кожна група отримує вірш про птаха. Завдання: визначити рід, число іменника і узгодженого з ним прикметника.
1 група: Снігурі
Ви мене не тільки в гарній книжці –
Бачили  й в садку.
У червоній я манишці,
В сірім піджачку.
Зсуну шапочку на очі
У дворі гуляю.
Жити в клітці я не хочу.
Бо маленьких діток звеселяю.
 ( гарній книжці – жіночий рід ,однина, червоній манішці – жіночий рід , однина, сірім піджачку –чоловічий рід, однина, маленьких діток - множина)
МАНИ́ШКА - Нагрудник, пришитий або пристебнутий до чоловічої сорочки.  Нагрудник, що його носять під жакетом замість блузки, або вставка до жіночого плаття, блузки.
2 група: Гуси
Прилетіли гуси, сіли на воротях,
Оті білі гуси в червоних чоботях,
В червоних чоботях, в хустинках рябеньких,
Заґелґали гуси, що я ще маленький…
(білі гуси – множина, в червоних чоботях – множина, хустинках рябеньких – множина, хлопчик маленький – однина ,чоловічий рід);
3 група: Лелеки
Люблять цього гарного птаха усі,
Він символ спокою та миру на землі.
В синім небі майоріють два крила,
Це лелеченька нам долю принесла,
А якщо вона над хатою кружля –
Там народиться прегарне немовля,
І тому я попросити вас хотів:
Бережіть, будь ласка, люди, цих птахів!
( гарного птаха-  однина,чоловічий рід ,синім небі – середній рід, однина, прегарне немовля – середній рід однина,).
- Як треба відноситися до наших пернатих друзів?
Робота в парах
- Кожній парі подається іменник.
Треба дібрати прикметники і визначити їх закінчення.
 Пір’я ( чорне, сіре, строкате, біле,…);
 Дзьоб ( гострий, міцний, прямий,..);
 Крила (довгі, короткі, великі,..).
Вправа «Антивірус» Слайд 5
Запиши без помилок і визнач рід
Лисиця хитр__ , руд__ (_ рід).
Дятел   вправн __,невелик___, (_ рід).
Совеня   маленьк __, пухнаст__ , (_ рід).
Який висновок ви зробили виконуючи завдання? ( прикметник завжди стоїть у тому ж роді, що й іменник, з яким він пов'язаний)

VІ. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа «Кубування».
Завітав сьогодні в клас
На урок знову до нас
Кубик, діти, не простий,
Кубик, діти, чарівний.
Він доріжку прокладає,
Знання наші перевіряє.

*Частина мови (прикметник);
*Що означає ( ознаку предмета);
*Питання( який? яка? яке? які?);
*Як визначити рід прикметників?(за допомогою іменника, за допомогою закінчення);
*Як визначити число прикметника( за допомогою іменника).
Іменник може жити сам по собі, а от прикметник — боягуз. Він ви­ходить на прогулянку лише з іменником, міцно тримаючись за три мотуз­ки — рід, число, відмінок. Ось він. (Показати таблицю, де хлопчик-Іменник веде на прогулянку за три мотузки хлопчика-Прикметника.) 
Казка про прикметник
— Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок? 
Швидкість, цікавість, увага, творчість, знання...
— Якими прикметниками? 
Повчальний, цікавий, неповторний... 
Оцінювання Дз-с.89 вправа 170(2) по варіантах
Завтра перший день зими. А зима – це досконалість. Адже навіть найколючіші сніжинки мають прекрасний візерунок. Якщо ви подуєте на них і  вони розтануть від вашого теплого подихуначить ваше серце гаряче. Воно може розтопити і творити добро. Тож будьте людяними, добрими і чуйними до братів наших менших і один до одного.
 Виховний захід
 "Мова- душа народу"
Мета:  Розширити і поглибити знання дітей про мову. Показати її багатство, мелодійність, красу. Розвивати виразне мовлення, уяву, мислення, образну пам'ять. Збагачувати словниковий запас. Пробуджувати почуття національної гідності. Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, художнього слова, пісні, повагу до батьків.
Обладнання: Вишиті рушники, коровай, калина, портрет Т. Г. Шевченка, плакат  «Мова - душа народу», ноутбук, проектор, аудіозаписи пісень, презентації.
                                                                 Хід заходу:
Вчитель Шановні батьки, діти, гості, запрошуємо вас до нашої господи на хліб та сіль, на слово щире, на бесіду мудру, на свято української мови.
Учень
Добрий день вам, любі друзі!
Хай вам щастя – доля буде,
Не на день і не на рік,
А на довгий, довгий вік!
Учениця
Починаймо наше свято!
Людей зібралося багато,
Щоб веселитись і співати,
І рідну мову прославляти!
Разом: Гостей дорогих ми вітаємо щиро,
Стрічаємо хлібом, любов’ю і миром.
Вчитель. Діти, а що ви знаєте про коровай, яким вітають дорогих гостей
Учень
Він шишкатий і рум'яний,
Ліг на чистий рушничок,
А на тому короваї  - солі білої дрібок.
Учениця
І калини грона повні
Червоніють для прикрас...
- Короваю, гість шановний,
- Звідкіля прийшов до нас?
Учень
Коровай прийшов із поля.
Пахне сонечком він красним І промінням теплим, ясним.
Учениця
Пахне полем, колосками.  Цей хороший коровай,
В ньому праця тата й мами,
Що збирали урожай...
Учень
Сійся, родися, жито-пшениця. Щоб був хліб на столі І щоб цвіли, як квіти, гарні українські діти.
Діти вклоняються і віддають коровай присутнім гостям.
Учениця
Ми малі, та всі ми друзі,
Ми одна родина,
А найбільша наша мати  - рідна Україна.
Учениця
Моє коріння - рідний край,
Основа - пісня й вишитий рушник,
Джерельна мова, рідна світанкова
І в синім небі журавлиний крик…
Учень
Немає України без калини,
Як і нема без пісні солов'я:
А ми - народ, зернина від зернини,
В біді і щасті - ми одна сім'я.
Учениця
Немає України без тополі,
Як і нема без сонця сяйва дня.
Ти без коріння - перекотиполе,
А корінь там, де вся твоя рідня.
Учень
Без рушників немає України,
Як без любові і життя нема.
Душа без України - мов руїна,
пуста і мертва, холодно-німа.
Учениця
Немає  України без вербиці,
Без сивого Славутича-Дніпра.
Нап'юся живодайної водиці,
В ній зачерпну любові і добра.
ПІСНЯ про УКРАЇНУ
Вчитель Діти, ми не завжди собі уявляємо те, яке багатство є у кожного з нас, його ми не завжди помічаємо, не завжди цінуємо. Але без нього ми не можемо жити. Ви здогадались, що я маю на увазі?
Учні (разом). Це наша рідна мова!
Учениця
Знайте всі, мої шановні,
Не забудьтеся, бува.
У людей є звуки мовні,
Що складаються в слова.
Звуки, зібрані у слово,
Ще в далеку давнину,
Утворили рідну мову —
Українську, чарівну.
Учень
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть,
Як стягів красу світанкову,
Як рідного неба блакить.
Ти постаєш в ясній обнові.
Як пісня, линеш, рідне слово,
Ти наше диво калинове,
Кохана, материнська мово!
Учитель. Мова — це велике досягнення людства. Вона у кожного народу своя. І свою рідну мову ми всі повинні дуже добре знати, розмовляти нею чисто і правильно. Здається, що мова наша  ввібрала у себе все: сонце і зорі, красу вишневого цвіту і ранкові роси, шепіт трави і дзвінкий спів струмочка, вечірні тумани і тепло літнього дня. Ви вже навчилися читати і писати рідною мовою,  і надалі будете вдосконалювати свої знання, збагачувати словниковий запас, бо слів у нашій мові є надзвичайно багато. Отож, сьогодні ми проведемо свято рідної мови, щоб ще більше про неї дізнатись.
Учениця
Тож починаєм наше свято.
У рідній мові слів багато,
Вона чарівна, пелюсткова
І мелодійна, й пречудова.
Учень
І рідну мову треба знати,
Вона ж для нас як рідна мати.
Вивчаймо ж мову з юних літ,
Щоб українцями йти в світ.
Виходить Мова в українському одязі
МОВА: Я ваша мова, діти, рідна мова
З роси, й води, з квіток і джерела.
Така, як зірка ніжна світанкова,
На цій святій землі завжди жила!
Саме земля мене таку зростила.
Чарівну, мудру, світлу, осяйну
Дала мені могутні дивокрила,
Вдягла в слова, як у квітки весну
І хоч мене хотіли розтоптати,
Та я жива, і я до вас прийшла,
Щоб вас до зір далеких піднімати.
І до сердець не допустити зла.
Щоб гордо йшли по світу українці
Й несли усім своїх сердець тепло.
За руки взявшись, а не поодинці,
Щоб людство в мирі й радості жило.
Я ваша мова, діти, рідна мова!
І поки я жива – народ живе.
Із глибини віків несу я кожне слово,
І хай воно вам до сердець пливе.
Щоб діти патріотами зростали,
Любили край свій рідний й берегли.
Щоб ви усі на захист мови стали
І розмовляти правильно могли.
Виходить Чарівниця.
Чарівниця. Я — Чарівниця, берегиня рідної мови. Не даю їй пропасти в лиху годину і хочу, щоб ви теж берегли і знали українську мову. Я прийшла до вас з глибини віків і дуже хочу почути, що ви знаєте про мову, і як ви розмовляєте, тому що мова — це найбільше багатство народу, а ви, українці, — славні нащадки нашого народу.
Хочу до вас я звернутися, діти.
Можна людині без мови прожити,
Можна без пісні, без загадки й казки?
Хто відповість? Поміркуйте, будь ласка!
Учень
Як же людині без казки і слова,
Без задушевної пісні й розмови?
Думаю я, що таке неможливо.
Мова людини — це щастя, це — диво!
Чарівниця
Правильно думаєш. Мова — це диво.
З нею людина розумна й щаслива.
Знаючи мову, спілкуються люди,
Мова загине — й людини не буде.
Учень
Як же без мови? Не уявляю!
Я щохвилини про щось та й питаю.
А коли мови не будемо знати,
Як же ми зможемо світ пізнавати?
Чарівниця
В світі ми — люди і правильно, діти,
Людям без мови не можна прожити.
Ще повідомити хочу вам я
В кожній країні є мова своя.
Кожна людина свою мову знає.
Любить безмежно її й поважає.
Рідна одним мова східна — японська,
Іншим найкраща — китайська, естонська.
Мова у світі панує англійська,
Нам найрідніша своя, українська.
Учень
Ми з вами всі живемо в Україні,
Мова чудова й пісні в нас чарівні.
Треба, щоб мову ми вчили і знали,
Й нею чистенько усі розмовляли.
Учитель. «Слово до слова - зложиться мова», - так говорить народ. А Тарас Григорович Шевченко ось як про неї сказав.
Учениця
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос - більш нічого
А серце б'ється, ожива,
Як їх почує...
Учень
Ми щодня і щохвилини
Слово в'яжемо до слова,
Мов чудесні намистини
Так виходить наша мова.
Учениця
Я — україночка. Хоч зовсім ще маленька,
Але ходжу до школи в
четвертий клас!
Читати я навчилася легенько,
Бо дуже гарна рідна мова в нас.
Це українська мова промениста.
Доступна й лагідна, весела і дзвінка.
Багата, як земля, джерельна-чиста
І тепла, наче мамина рука.
Я вчуся нею гарно розмовляти,
Читаю вірші і пишу слова,
Бо рідну мову треба добре знати.
Вона чудова, ніжна і жива.
Учень
Вона дзвенить у срібному джерельці,
У дивних квітах, у дзвінкій росі.
Вона живе й співа в моєму серці,
Її ми дуже любимо усі.
Моя чарівна мова промениста,
Вона у пісні й казочці звучить.
Найкраща в світі рідна і барвиста,
А як без неї на Землі прожить?
В нас, українців, — українська мова!
В ній найсвітліші, лагідні слова.
Й матусі ніжна пісня колискова.
Як сонечко, нас щедро зігріва.
Пісня «Веселка»
Чарівниця. Молодці, діти. Ви гарно говорите про мову. Але чи знаєте ви, що у нашій рідній мові є «чарівні» слова?
Учениця
Є в нашій мові слова пречудові:
Гарні звертання, слова-привітання.
Треба їх добре нам пам’ятати
І повсякденно у мові вживати.
«Доброго ранку!» і «Доброго дня!» —
Не забувай говорити щодня.
А як збираєшся спати лягати.
Не забувай «На добраніч!» сказати!
Учень
Ще коли навіть дитятко в колибі,
Мама навчає казати «Спасибі!»
Слово подяки завжди пам’ятай,
«Дякую!» — слово частіше вживай!
Учениця
Слово чарівне відкриє нам казку.
Лише скажи тепло й ніжно — «Будь ласка!»
«Прошу», «Пробачте» і «Будьте здорові!»
Музика лине у кожному слові.
Ще й усміхнися при цьому чарівно.
Все, як у казочці, зміниться дивно.
Настрій поліпшиться, стане приємно.
Кожен до тебе всміхнеться взаємно.
Учень
До гарного слова нам треба звикати.
Щоб мова була як дзвінке джерело.
Подумай сім раз, перед тим як сказати,
Щоб слово твоє людям радість несло.
Щоб чарами ніжними слово дзвеніло,
Напоєне ласкою завжди було.
З добром і любов’ю від серця летіло
Й до іншого серця зі щирістю йшло.
Чарівниця. Молодці, діти, «чарівні» слова ви знаєте. Але чи завжди ви правильно їх вживаєте? (Відповіді дітей.) Зараз ми послухаємо, як треба правильно вживати слова.
                                    Говори правильно!
Ну, як це правильно сказати?
Які слова вживати нам?
Відкрити що? Що відчиняти?
Як дати лад усім словам?
Що треба просто розгортати?
Що відкупорить, відімкнуть?
Коли слова які вживати?
І як дитині це збагнуть?

1.     Все просто, в нас багата мова,
Для всього є свої слова.
Уважно прислухайсь до слова
І зрозумієш ці дива.
Прокинувсь — відкриваєш очі
І відкриваєш дивний світ.
І душу відкривай охоче
Ти для добра з маленьких літ.

2.     Вікно до сонця відчиняєш,
Для друзів двері відчиняй.
Замок у дверях відмикаєш.
Ти добре це запам’ятай!

3.     Що закупорене тісненько,
Відкупорити треба нам.
Запам’ятай і це гарненько
І раду всім даси словам.

4.     А книжку треба розгортати
Й перегортати сторінки.
Щоб у житті все добре знати,
Бо ж світ цікавий і дзвінкий.
                                        Числівники другого десятка
— Назвемо числа по порядку,
Від одного аж до десятка.
Вперед й назад — усі відразу
І не збиваємось ні разу!
А з десяти до двадцяти
Як наголос поставиш ти?
— Казати треба — одина́дцять!
Скажу так само — чотирна́дцять!
Вимова в числах цих одна —
Скрізь наголос над складом на!
Чарівниця. Молодці, діти, правильно ви все сказали. Але в повсякденній розмові ви частенько вживаєте «суржики», тобто такі слова, що їх немає в літературній українській мові. Це слова-кальки з інших мов.
Вчитель:
Так, слово кожному своє.
Багато слів у мові є.
Їх вивчити потрібно й знати,
Щоб в мові правильно вживати.
Але частенько наші діти
Не вміють чисто говорити.
Вживають суржики-слова,
І слів тих повна голова.
Вони вставляють їх в розмову,
Свою засмічуючи мову.
Презентація «Цікаві факти про українську мову»
Вчитель:
А зараз прослухайте гумореску у виконанні Пономаренка Дмитра
П. Глазовий «Кухлик»
Вчитель:
Народ наш веселий, усе підмічає,
Усе він побачить й завжди порівняє.
Тому ти подумай, як хочеш сказати,
Ніколи не смій просто словом кидати!
Бо слово, як зброя, що може убити,
А рани від слова вже не заживити.
Вчитель: — Любов українського народу до своєї мови знайшла відображення у загадках, прислів'ях, приказках про рідну мову.
(Загадки про мову).
Маленька, менша від мачини,
Ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
Й людини мову я спиню.
Що це таке?
(КРАПКА)
Злита з хвостиком ця крапка,
Невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься?
(КОМА)
Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок
Всіх нас примушує питати
А сам ні пари з вуст — мовчок.
(ЗНАК ПИТАННЯ)
Що за знак - стрункий як спис.
Він над крапкою завис.
Спонука до поклику,
Хто ж бо він?
(ЗНАК ОКЛИКУ)
Вчитель: А тепер пригадайте прислів'я та приказки. Пограємо в гру «Доскажи словечко»
1. Птицю пізнають по пір'ю, а людину по…( мові).
2.  Без мови немає … (народу).
3.  Пуста мова не варта доброго слова.
4.  Хто своєї мови цурається, хай сам себе стидається.
5.  Гостре словечко коле сердечко.
6. Давши слово – держись, не давши – кріпись.
7. У кого рідна мова, в того й душа здорова.
8. Від теплого слова і лід розмерзає.
9. Слово – не горобець, як вилетить, то вже не спіймаєш.
10. Слово до слова – зложиться мова.
Вчитель: І пам’ятайте, що родина починається і з  мови матері, і з  пісні, а ще – з оберегів – наших давніх добрих символів. Пропоную  вам  ще одну гру « Чи впізнаєте ви оберіг».
          1. Завдяки цьому оберегу народ радів, сміявся, виливав свою душу, печалився. (пісня)
          2. А цей символ слугував і скатертиною, і вузликом, і окрасою; він невіддільний від життя людини від колиски і до останнього дня.  (рушник)
          3.Це дерево в українському фольклорі - поетичний символ дівчини або жінки. Його пагінцем б’ють, бажаючи здоров’я. (верба)
         4. Рослина ця  красива, особлива, вічнозелена. Це символ щастя-долі на весіллі, її інша назва поетична -  «хрещатий».(барвінок)
5. А цей оберіг є хранителем краси і здоров’я  дівчинки.
Схожий на квітчасту веселку. Є символом юності, дівочої  молодості. (віночок)
5.     А цей – символ української землі, символ дівочої  вроди, любові неодмінний атрибут весілля.(калина)
6.     Учень
         Народний символ України-
         Міцний яскравий кущ калини!
         Це символ пам’яті і віри,
         Що всіх врятує від зневіри.
Калина - символ об’єднання,
         Щасливого буття бажання…
         Калина рано пломеніє,
         Дарує щастя і надію!
Вчитель. А зараз до вашої уваги пісня. 
                     Пісня «Червона калина»
Вчитель. Ось бачите, діти, яка багата і чудова українська мова. Вона, мов кринична вода, яку черпаєш, а їй немає ні кінця, ні краю.
Презентація «Рідна мова» І.Булах
1. Розвивайся, звеселяйся, моя рідна мово!
У барвінки зодягайся, українське слово.
Колосися житом в полі, піснею в оселі,
Щоб на все життя  з тобою ми запам’ятали,
Як з дитячої колиски  мову покохали.
2. Мово рідна, слово рідне!
Хто вас забуває,
Той у грудях не серденько,
А лиш камінь має.
3.Як ту мову можна забути,
Котрою учила
Нас всіх ненька говорити,
Ненька наша мила.
4.Звучи, шана мово, над світом крилато,
Бо ти чарівна, барвінкова, багата!
Для нас, українців, найкраща, співоча,
Тебе будем вчити завзято й охоче.
5.  Друзі шановні,  матусі і тата,
Вдячні ми всім,
Хто прийшов на це свято.
Ми - українці - велика родина,
Мова і пісня у нас солов’їна.
Квітне в садочках  червона калина,
Рідна земля для нас всіх - Україна.
6. Вже кінчилось свято.
І прощатись нам пора.
Ми бажаємо Вітчизні. 
Разом.   Щастя, миру і добра.
Лунає пісня «Квітуча Україна»

  1. Зорові диктанти
  2. Словникові диктанти
  3. Урок природознавства у 3 класі на тему: Тварини. Різноманітність тварин у природі
  4. Урок української мови у 2 класі на тему: Узагальнення знань і вмінь щодо корення і спільнокореневих слів
  5. Урок літературного читання у 3 класі на тему: Світ поезії. Пейзаж. Павло Тичина "Пастелі"(уривок)
  6. Інтегрований урок читання і образотворчого мистецтва у 2 класі на тему: Л.Костенко "Баба Віхола", "Пряля"
  7. Хвилинки каліграфії для учнів 3 класу
  8. Урок природознавства на тему: "Значення ґрунту . Охорона ґрунту."  
  9. Урок української мови у 3 класі на тему: "Правопис префіксів роз-, без-."                          

                               МОВА I МОВЛЕННЯ

1   Спиши текст , добираючи за змiстом потрiбнi слова .
            Мова -- одне з багатьох ... , створених людьми . Вона вiддзвонює
         ... народу , його ...  . У мовi -- уся ... народу . Слово рiдне
         ввiбрало в себе вiковiчний ... Днiпра , ... колосся , ... дiброви ,
         ... соловейка , ... трударя на важкiй нивi .
         (душа , плин , диво , iсторiя , спiв , доля , пiсня , шепiт , шурхiт)

2   Подiли текст на речення i запиши їх .
            Люди сiють хлiб щедро оспiвана ця праця людська зерно для людини
         i досi залишається земним дивом воно безсмертне кинуте в землю стає
         колосом наливається соками землi й сонця красується радує урожаєм
         нелегко дається хлiб справжню цiну його знають хлiбороби .

3   Спиши текст , розкриваючи дужки .
            Дуже давнiм промислом на Українi є плетiння (лоза) . (Лоза) можна
         гнути , переплiтати . Вона не ламається . З (лоза) плетуть кошики ,
         колиски , меблi . Вмiють працювати з (лоза) народнi умiльцi .

4   З дужок вибери потрiбнi за змiстом слова i запиши речення .
            Стояла тепла ясна (весна , лiто , осiнь , зима).
            Осiннє (повiтря , небо , горизонт) прозоре , тихе . На безхмарному
         небi сяяло (мiсяць , сонце , зiрки) . Пiд його косим промiнням золо -
         том горiло (стовбур , листя , корiння) (дуби , ясени , клени , липи
         та осокори , берези , верби).


                                             Т Е К С Т

1   Склади речення , добери заголовок .
    а)   верба , священним , деревом , є
    б)   в, пiснях , оспiвана, вона , народних, словами , багатьма , ласкавими
    в)   вербу , тримають , освячену , образами , за
    г)   букети , котикiв , з , вербових , є , найкращим , для , подарунком ,
         рiдних , знайомих , та   

2   Спиши речення , пiдкресли слова в переносному значеннi .
         Вiтер з гаєм розмовляє , шепче з осокою .
         Тополi поволi стоять собi , мов сторожа розмовляють з полем.
         Пишається калинонька , явiр молодiє .





3   Замiни видiленi слова антонiмами , добери заголовок i запиши текст.
         Сонце заходить , прощаючись iз землею . Затихає легенький вiтерець .
         Перестають спiвати пташки .

4   Замiни видiленi слова антонiмами , добери заголовок i запиши текст.
         Прийшла весна . Зазеленiли дерева . Днi стали довшими , а ночi --
         коротшими . Прилетiли перелiтнi птахи . У полях починається гаряча
         пора .

5   Склади i запиши текст з поданих речень .
                                    На узлiссi
            З надламаної гiлки сльозиться сiк . Ласкаво пригрiває сонечко у
         лiсi . Однак чує вона кожен шорох , кожен тривожний звук . Вже набуб-
         нявiли бруньки на деревах . Вийшла на узлiсся стара лосиха з довгоно-
         гим лосеням . Задрiмала проти сонця .

6   Склади i запиши текст з поданих речень .
                                    У лiсi
            З хлопцями був собачка Дружок . Бiля ялинки хлопчики знайшли мале
         бiлченя . Був теплий сонячний день . Там було гарно i весело . Хлоп-
         чики гарно провели день . Василько взяв його i посадив на дерево .
         Василько i Петрик пiшли в лiс .

7   До iменникiв добери з дужок синонiми.
        Шлях , учень , хата .
        (школяр , дорога , будинок , путь , хмарочос)

8   Прочитай текст. Це опис чи мiркування ?
    Запиши речення , у якому висловлюється твердження.
         Обкладинка -- важлива частина книжки , її обличчя. На обкладинцi
         друкується прiзвище автора , назва книги. Обкладинка оберiгає
         книгу , робить її красивою.

9   Склади i запиши зв`язний текст з деформованих речень.
         до , пiшли , лiсу , ми , весною
         легенький , подув , вiтерець
         в , заспiвали , всi , лiсi , дерева
         кожне , свою , спiвало , пiсню , дерево
         спiвала , бiлокора , пiсеньку , красуня , нiжну , берiзка
         пiснею , дуб , вчив , своєю , бути , i , вiдважними , нас , сильними

10   З поданих слiв склади i запиши речення.
         курчатками , жовтенькi , на , висипали , кульбабки , траву
         схилах , кульбабки , на , розцвiли , зелених
        
 краплi , блищать , роси , сонцi , на
      


          на , виблискували , самоцвiтами , сонцi , роси , краплi
         травi , на , блищали , осiнньої , численнi , павутини , нитки
         повiтрi , у , лiтає , бабиного , павутиння , лiта

11   Встав антонiми
         Як є початок , то й ..... буде.
         Геть пiшло з країни горе -- розлилося ..... морем.
         Порожня бочка гучить , а повна .....  .
         З великої хмари ..... дощ буває.

  ВИДИ РЕЧЕНЬ ЗА МЕТОЮ ВИСЛОВЛЮВАННЯ ТА IНТОНАЦIєЮ  

1   Перебудуй розповiднi речення у спонукальнi.
         Ми любимо свою землю.
         Перед їжею треба мити руки.
         За партою слiд сидiти рiвно.
         Кожна людина повинна берегти рiдну природу.

2   Визнач тип речень.
         Рiдна мово в рiднiй школi !
         Що бринить нам чарiвнiш ?
         Що нам ближче i милiш ,
         I дорожче в час недолi ?!

3   Спиши i пiдкресли слова , що виражають спонукання.
         Учись , мiй хлопче , вiдмiнником будь ,
         Люби i поля , i дiброви !
         I де б ти не був , де б не жив , не забудь
         Своєї вкраїнської мови.

4   Запиши вiрш. Пiдкресли звертання.
         Звучи , рiдна мово ,
         На землi рiднiй лийся по вiнця.
         Мово моя українська ,
         Мово моя материнська !

           ОСНОВА РЕЧЕННЯ .  ЗВ`ЯЗОК СЛIВ У РЕЧЕННI
1   Запиши речення , визнач їх граматичну основу .
         в`ється , мiж , швидка , берегiв , зелених , рiчка
         голубi , сонце , у , свiтле , вiконця , зазирає
         на , виблискували , самоцвiтами , сонцi , роси , краплi
         туман , золотiй , срiбний , землi , по , гуляє

2   Запиши речення i встанови зв`язок слiв .
       
2.     Вiтерець ранковий цвiт рясний гойдає .
         Спадають теплi роси на золотi ниви .
         Сонце вийшло iз-за пишної ниви .
         Летiла пташка понад бистрою водою .
         Ось калина над рiкою вiти стелить по водi .

3   Доповни речення порiвняннями , запиши i пiдкресли їх основу .
         1) Тоненькi берiзки взялися за руки i пiшли в танок , наче ...  .
         2) Сонце нiжно голубило землю , як ...  .
         3) Усе було вкрите бiлим снiгом , мов ...  .
         4) Шумлять хлiба на полi , наче ...  .
         5) Озеро виблискує на сонцi , нiби ...  .
         6) У краплинi роси , наче ... , вiдбивалося небо .
         7) В`ється , наче ... , неспокiйна рiчка .
         8) Голос дiвчини бринiв , як ...  .

4   Склади i запиши зв`язний текст з деформованих речень .
    Пiдкресли спорiдненi слова .
                                    Вербичка
         на , цвiте , галявинi , смiливець-незнайомець
         на , ньому , видно , не , листя
         гiлки , серпанок , окутує , а , рожевий
         то , вербичка , китицi , розпушила
         зiрвав , кiлька , вiтерець , пушинок , по , i , понiс , галявинi
         розсипає , верба , своє , це , насiння , усюди

5   Запиши вiршованi рядки. На мiсцi крапок встав порiвняння , поданi в дужках
         З листя падають росинки , нiби сонячнi .....
         Роси падають на квiти i блищать , як .....
         На травi блищать росинки , мов срiблястi .....
                 (Самоцвiти , сльозинки , намистинки)


                     ОДНОРIДНI  ЧЛЕНИ  РЕЧЕННя

1   Допиши речення . Мiж однорiдними членами речення постав коми .
         Ведмiдь , рись , куниця -- це звiрi .
         .....   ......   .....  -- це птахи .
         .....   ......   .....  -- це риби .
         .....   ......   .....  -- це комахи .

2   Пошир речення однорiдними членами , замiнюючи видiленi букви конкретними   предметами .
       


        Обабiч дороги ростуть А кущi H .
         У садах зрiють А фрукти H .
         Учнi допомагають збирати А овочi H .
         На клумбах цвiтуть А квiти H .
         В гущавинi лiсу здiймають галас А птахи H .

3   Спиши текст , поставивши поданi у дужках слова за змiстом .
            Край села стояла (просторий , свiтлий , чистий) школа . Вона
         потопала (в зелень , дерева , квiти). Навколо неї шикувалися ряди
         (липи , каштани , горобина). А в шкiльному саду росли тоненькi сад -
         жанцi (яблунi , грушi , вишнi). Пришкiльна дiлянка буяла (соняшник ,
         гречка , картопля). Клумби красувалися (троянди i жоржини).

4   Запиши i пiдкресли однорiднi члени речення i сполучник , яким вони
    поєднуються.
         Вишита колоссям i калиною ,
         Вигойдана спiвом солов`я ,
         Звешся веселково Україною ,
         Нене зачарована моя.

5   Запиши i пiдкресли однорiднi члени i слова , вiд яких вони залежать
         Люблю я Бога , маму , тата ,
         Люблю село , де рiдна хата ,
         Люблю ту школу , де я вчуся ,
         Люблю ту церкву , де молюся.

6   Спиши текст. Пiдкресли однорiднi члени речення iз залежними словами.
         Ми -- українцi. Мова наша українська. Це мова , якою ми розмовляємо ,
         без якої не мислимо свого iснування. Вона прекрасна , багата , мело-
         дiйна. Тому не дивно , що нашу мову називають солов`їною.

7   Спиши речення i постав , де необхiдно роздiловi знаки.
    Пiдкресли однорiднi члени речення.
         Вмiння i труд все перетруть .
         Добре слово говориться не язиком а душею i серцем.
         Наука в лiс не веде а з лiсу виводить.
         Стараннiсть i труд до мети ведуть.
         Вовк старiє але не мудрiє.
         Слухай багато а мало говори.
         Золото й срiбло не старiють батько й мати цiни не мають.

8   Поєднай словосполучення за допомогою сполучникiв    а  ,   але  .
         Щебече , як соловейко ...              курей бачить
         Лисиця спить ...                       нiкого не бачить
         В душу в`ється ...                     кусає , як гадюка
        
Дивиться звисока ...                   в кишеню лiзе

9   Прочитай текст. Замiни всi речення одним i запиши його.
         Прийшло лiто. Настали довгожданнi канiкули. Ми поїхали на екскурсiю
         до Києва.

10  З двох простих речень утвори i запиши одне складне.
    Пiдкресли граматичну основу.
         Зiйшло сонце. Туман розвiявся.
         Блиснула блискавка. Загримiв грiм.
         Настав травень. Зацвiли каштани.
         Повiяв свiжий вiтерець. По небу попливли легенькi хмарки.

IМЕННИК

1   Прочитай текст , випиши iменники , визнач їх рiд i число .
            Хлiб . Яке коротке слово . Всього чотири лiтери , а скiльки в ньо-
         му тепла . З хлiбом пов`язано так багато у нашому життi , що цей
         необхiдний продукт харчування став символом працi та миру . Яке це
         щастя бути хлiборобом , сiяти зерно у щедру землю , прикрашати її .

2   Спиши текст . Пiдкресли слова , вжитi в переносному значеннi .
         Прийшла до берiз осiнь . Принесла їм золотi стрiчки . Вплели берези
         стрiчки в зеленi коси . Смiються сонячнi зайчики , а берези сумують .

3   Спиши текст , замiсть крапок постав потрiбнi iменники . Визнач вiдмiнок
    iменникiв в однинi .
            Маленьке оленятко вперше вийшло з ..... на луки . Хитаючись на
         високих ..... , воно здивовано озиралось навкруги . Зеленi луки
         нагадували оксамитовий .....  . То тут , то там червонiли голiвки
         .....  . На тоненьких нiжках похитувались бiленькi .....  .
4   Використай iменники , поданi у дужках , у потрiбнiй формi .
    Визнач їх вiдмiнок .
         Прочитати в (книга) ,               пастись у (луг) ,
         в теплiй (шапка) ,                  сидiти на (берег) ,
         написати (подруга) ,                годинник на (рука) ,
         дати (бiлочка) ,                    черевик на (нога) .

5   Спиши текст . Визнач вiдмiнок iменникiв .
            Колись нашi предки жили в печерах . Тодi вони прикрашали стiни ,
         кам`янi сокири i палицi малюнками . Давнi люди читали їх так , як ми
         читаємо книжку . Сонце вони часто позначали кружечком чи квадратиком,
         землю -- прямими або хвилястими лiнiями . З цих малюнкiв поступово
         виник орнамент .

6   Спиши текст , ставлячи iменники , що в дужках , у множинi .
  


         Визнач вiдмiнок iменникiв .
         Нашi (предок) будували (замок) , щоб боронити рiдну землю . На горi
         вони ставили мiцнi (будiвля) , оточуючи їх кам`яним муром . На иурах
         були сторожовi (вежа). Добре вiдомi (замок) у Києвi , Львовi , Чер -
         нiговi . (Замок) треба берегти .

7   Запиши словосполучення , поставивши iменники в родовому вiдмiнку множини .
         Багато (вишня) ,                    чимало (заповiдь) ,
         кiлька (прiзвище) ,                 багато (озеро) ,
         немає (знання) ,                    не чув (розповiдь) ,
         багато (соловей) ,                  побачили (суддя) ,
         кiлька (вiкно) ,                    п`ять (столiття) .

8   Постав iменники , що в дужках , у потрiбному вiдмiнку .
    Усно назви вiдмiнок . Добери i запиши заголовок .
            У теплiй прозорiй (вода) , оточенiй зеленими (листки) , купалася
         прекрасна квiтка . Чистi , бiлi (пелюстка) , нiжна золота середина --
         все аж свiтилося (врода). Вiд тiєї (краса) й саме плесо (рiчка)
         здавалося казковим , таємничим .

9   Прочитай текст. Запиши його , поставивши замiсть крапок потрiбнi iменники.
         Маленьке оленятко вперше вийшло з..... на луки. Хитаючись на високих
         ..... , воно здивовано озиралось навкруги. Зеленi луки нагадували
         оксамитовий .....  . То тут , то там червонiли голiвки .....  .
         На тоненьких нiжках похитувались бiленькi .....  .

10  Вмпиши iменники жiночого роду в родовому вiдмiнку однини.
         Перед дощем квiти мальви , гвоздики , фiалки , бiлої лiлiї закри -
         ваються. Блищить листя лiщини -- на дощ. З`явилися крапельки на лис-
         тях верби , осокора , каштана -- буде дощ. Квiти заячої капусти на
         нiч залишаються вiдкритими -- вранцi буде дощ.

11  Спиши речення , ставлячи iменники , що в дужках , у мiсцевому вiдмiнку
    однини. Замiсть крапок допиши потрiбнi прийменники.
         ..... рiдному (край) нам весело жить.
         ..... Чорному (море) є острiв суворий , нiмий.
         Зацвiли каштани ..... моєму (мiсто) .
         Лиш ..... (труд) живе людина , а без труда її нема.

12  Спиши текст , поставивши iменники , поданi у дужках , в потрiбнiй формi.
         Добре (Лесик) (село). Йому все тут подобається : гнучка вишня (вiкно)
         сад (хата) , луги понад (рiка) i тиша. Особливо Лесить любить вечiрню
      


        (тиша).Мовчазно стоять дерева , сад , небо. Мерехтять (зоря).
         Шумить тiльки рiчка. Це ж симфонiя !

13  Запиши словосполучення , поставивши iменники в родовому вiдмiнку множини.
         Багато (вишня)          кiлька (прiзвище)          немає (знання)
         багато (соловей)        кiлька (вiкно)             п`ять (столiття)
         чимало (заповiдь)       побачили (суддя)           не чув (розповiдь)

14  Прочитай . Випиши iменники у множинi , видiли закiнчення.
         Де є краще ? Де милiше ?            Тут пшеницi золотi ,
         Як не на Вкраїнi ?                  Рiки молочнi ,
         Тут городи i сади ,                 Кавуни красносочнi ,
         Тут яблука й гарбузи ,              Худоба i птиця ,
         Тут олiя й буряки ,                 Усяка пашниця.
         Тут ягоди червонi ,


                                 ПРИКМЕТНИК

1   Спиши текст , вставляючи на мiсцi крапок пропущенi букви . Пiдкресли
    прикметники , вжитi в переносному значеннi .
            Бiлокоса чарiвниця з..ма примчала на бiлому конi у сади i парки .
         Торкнулася чарiвною паличкою в..рхiвок д..рев . I заiскрилися на них
         кр..шталевi шати . Срiбнi м..режанi намiтки , бiлi пишнi платтячка .
         На з..млi iскриться гаптований килим . У в..сокому холодному небi
         повiльно пл..вуть хмари , нiби в..ликi бiлi кораблi .

2   Склади текст з деформованих речень . Добери заголовок .
    Пiдкресли прикметники та визнач їх число i рiд .
         дiвчата , дуже , українськi , жiнки , i , вишивати , любили , рушники
         вважали , священними , рушники , вишитi
         квадрати , зображуванi, сонце, символiзували, землю , рослини , рiдну
         вишитим , поклонялися , предки , рушникам , нашi

3   Удоскональ текст , використавши прикметники поданi у дужках .
    Запиши утворений текст .
                                    Ранок
            Ранок пiсля ночi . Зiрки пiрнули в безодню неба . Пiднiмається
         туман . Тихо навкруги .

    ( лiтнiй , зимовий , ясний , короткої , довгої , теплої , холодної ,
      блiдi , яскравi , в синю , в темну , похмурого , ясного , безхмарного ,
      сивий , густий , блiдий ).




  4   Прочитай словосполучення . До прикметникiв , вжитих у переносному    значен нi , добери прикметники з прямим значенням . Склади i запиши речення з будь-якою парою словосполучень .
         Гарячий привiт -- ..... , ......    Залiзна воля  -- ..... , ......
         Глибока нiч    -- ..... , ......    Кам`яне серце -- ..... , ......
         Свiтла думка   -- ..... , ......

5   Прочитай вiрш . Випиши прикметники-антонiми .
         Розкiшний степ... Убогi села ...
         Це ти мiй краю чарiвний ?
         Мiй рiдний край такий веселий ,
         Мiй рiдний край такий сумний .

6   До поданих прикметникiв добери антонiми . З одним iз них склади i запиши
    речення
         Глибокий -- ...               Мiлководний -- ...
         Порожнiй -- ...               Вiдважний   -- ...

7   Прочитай вiрш i спиши його . Пiдкресли синонiми .
         Вивчайте мову українську --
         Дзвiнкоголосу , нiжну , чарiвну ,
         Прекрасну , милу i чудову ,
         Як материнську пiсню колискову .

8   До поданих слiв добери синонiми . З одним iз них склади i запиши речення .
         Мiцний , ...               Блакитний , ...
         Акуратний , ...            Виразний , ...
         Балакучий , ...            Високий , ...

9   До словосполучень добери синонiми з префiксом  -без .
    З одним iз словосполучень склади i запиши речення .
         Ясне небо -- безхмарне небо .
         Правильна вiдповiдь -- ...  ...
         Жорстокий вчинок -- ...  ...
         Вiчна пам1`ять -- ...  ...

10  Доповни речення порiвняннями . Запиши .
         У студенiй високостi народилися снiжинки i летять на землю в гостi ,
         мов ...  ...  . Усе було вкрите снiгом , мов ...  ...  .
         I у полi , i в лiску закружляли у танку цi малесенькi снiжинки ,
         мов ...  ...  .

11  Склади текст з деформованих речень . Добери до нього заголовок .



      Пiдкресли прикметники , визнач їх число i рiд .
      дiвчата , дуже , українськi , жiнки , i , вишивати , любили , рушники
      вважали , священними , рушники , вишитi
      квадрати , зображуванi , сонце , символiзували , землю , рiдну , рослини
      вишитим , поклонялися , предки , рушникам , нашi

12  Спиши . Пiдкресли однорiднi члени речення i слова , з якими вони зв`язанi.
                        Соловейко
         Соловей гарний i грацiозний птах . В нього високi лапки , тонкий
         дзьоб i великi очi . Спинка рудувато бура , грудка свiтло-сiра з
         ледь помiтними , зеленими цяточками , черевце бiле . Хвiст досить
         довгий , рудий . Пiр`я м`яко , щiльно прилягає до тiла . Соловей
         дуже моторний , спритний , пересувається по землi стрибками .

13  Поданi словосполучення замiни за зразком i запиши .
         Галявина в лiсi -- лiсова галявина .
         Пiснi солов`я --           Кора дуба --
         Заростi очерету --         Поля пшеницi --
         Хлiб iз жита --            Плаття iз шовку --
         Шафп для книг --           Книга з бiблiотеки --

14  Удоскональ текст , використавши прикметники поданi в дужках .
    Запиши утворений текст .
         Ранок пiсля ночi . Зiрки пiрнули в безодню неба . Пiднiмається
         туман . Тихо навкруги .

         ( лiтнiй , зимовий , ясний ; короткої , довгої , теплої , холодної;
         блiдi , яскравi ; в синю , в темну ; похмурого , ясного , безхмар-
         ного ; сивий , густий , блiдий ; )

                    ВIДМIНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКIВ В ОДНИНI

1   Запиши текст i добери до нього заголовок . Слова , що в дужках ,
    постав у потрiбному числi , родi , вiдмiнку .
           Мальовничi села на (квiтуча) Полтавщинi . Кожна хата в кожному селi
         визирає з (рясний , яблуневий , вишневий) цвiту . Але ви минаєте
         (мальовничий) село i зразу за ним знову ж милуєтесь (квiтуча) яблу-
         нею , заглядаєтесь на (бiленька) вишню , принюхуютесь до (пахуча)
         сливи . То красується (фруктове) сад .
           А далi розкинулось (широкий) поле . Воно також виграє (барвистим)
         цвiтом. I хочеться подякувати (полтавська) землi за (чарiвна) красу
         та вроду , за (щедре) врожай.





2   Спиши , вставляючи у словах , поданих у дужках , потрiбнi закiнчення.
    Пiдкресли прикметники , видiли в них закiнчення , визнач число i вiдмiнок.
         Серед (дитячий) iграшок та виробiв (народний) мистецтва часто трап -
         ляються (керамiчний) пташки , колиски , баранчики. Це -- (дитячий)
         свистульки. На них можна виконувати (простий) мелодiї. Дiти люблять
         (яскравий) i (цiкавий) iграшку.

3   Пiдкресли прикметники i визнач у них число , рiд i вiдмiнок.
         Нахиляє дуб високий
         серед пишної долини
         вiти дужi i високi
         до червоної калини.

4   Запиши словосполучення , поставивши прикметники у вiдповiдних вiдмiнках.
    Видiли закiнчення. Склади i запиши реченя з будь-яким словосполученням.
         У (синiй) небi.            У (поржнiй) коридорi.
         (Осiннiй) ранку.           У (домашнiй) завданнi.
         (Лiтнiй) вечора.           В (останнiй) рядi.
         (Раннiй) осiнню.           (Художнiй) фiльму.

5   Вiд iменникiв утвори прикметники з суфiксами  -ськ , -зьк , -цьк.
    Склади словосполучення .
         Київ , Тернопiль , Україна , козак , Львiв , чумак , Полiсся .

6   Прочитай текст . Запиши , вставляючи суфiкси  -ськ , -зьк , -цьк .
         У вiй...овiй музицi україн...их козакiв була поштрена дерев`яна
         труба , що звалась сурмою , або коза...ою трубою. Це був сигнальний
         iнструмент вiйська Запорi...ого.

7   Добери по кiлька iменникiв до прикметникiв :
         калинова , калинове , калиновий , калиновi .

8   Утвори прикметники вiд iменника  "калина" . Введи їх у речення i запиши .
         З ..... вуст молодої дiвчини зринає задушевна пiсня.
         Хлопчик на ..... сопiлцi виводить нiжну пiсню.
         ..... чай допомагає вiд простуди.
         У багатьох селах України зустрiчаються ще ..... гаї.

9   Прочитай текст. Замiсть крапок встав пропущенi прикметники.
    Видiли їх закiнчення , визнач вiдмiнки.
         Зима. Чи всi рослини сплять у ..... лiсi ? Товста ..... ковдра i ....
         килим ..... листя надiйно вкрили ..... землю вiд ..... морозiв.
       


         Вона волога i ..... пiд снiгом. Сплять кущi i ..... дерева.
         Але й тепер вони дихають. Глибоко в землi кiнчики їхнiх коренiв
         потихеньку працюють. Вони смокчуть ..... земнi соки i спрямовують їх
         у стовбур i гiлля.

ЧИСЛIВНИК

1   Запиши числiвники словами .
         11 , 50 , 60 , 70 , 80 , 90 , 16 , 600 , 1996

2   Поєднай числiвники з iменниками. Запиши утворенi словосполучення.
         11 (кiнь) , 50 (день) , 20 (корова) , 2 (село) , 3 (учень) ,
         10 (дiвчина) , 32 (дiти) , 23 (номер) , 3 (яблуко) , 6 (вiвця).

3   Вiд числiвникiв , якi вiдповiдають на питання  скiльки?  утвори числiвники
    якi вiдповiдають на питання  котрий? який?
         П`ять --                   Сорок вiсiм --
         Шiстнадцять --             Двадцять п`ять --
         Шiстсот --                 Шiстдесят один --

4   Поєднай кожен числiвник з одним iз поданих iменникiв та запиши їх .
         1 , 2 , 5 , 16 , 70 , 600 , 34 .
         Стiл , хлопець , книжка , мiсто , корабель .

5   Запиши арифметичнi вирази словами разом з отриманою вiдповiддю .
         65 - 30 =                  11 + 14 =               78 - 54 =
         41 - 31 =                  500 + 20 =              700 - 70 =

6   Запиши словами час , якй показав годинник .
    Використай рiзнi способи називання часу .
         10 год.45 хв. ,  14 год.15 хв ,  22 год.17 хв .

                                ЗАЙМЕННИК
1  Прочитай речення. Випиши займенники.
         Рiдна мати моя , ти ночей не доспала.
         Ми є дiти українськi , хлопцi та дiвчата.
                   Один одвiт я тiльки маю :
                   Се справи рiдної любов.
                   За тебе , мiй коханий краю ,
                   Готовий я пролити кров.

2   Спиши речення . Займенники , що у дужках , використай у потрiбнiй формi .
         О , слово рiдне -- чисте джерело , (я) з дитинства в юнiсть привело.
        


         За (ти) завше будуть мандрувати очi материнськi i бiлява хата .
         Всiм серцем любiть Україну свою -- i вiчнi ми будемо з (вона) .

3   Перебудуй текст , замiнивши 1-шу особу однини на 2-гу особу однини.
            Я блукав по весняному лiсi. Настрiй у мене був пiднесений. Я радiв
         веснi. Та раптом менi почулося жалiбне попискування.  На лiсовiй
         стежинi я побачив зайчика , який потрапив у сiльце. Вiн дивився на
         мене вологими очима i тремтiв вiд страху . Моє дитяче серце пiдказало
         як треба дiяти ...
            Зайчик зупинився , вдячно подивився на мене i подався геть.

4   Постав займенники у потрiбнвй формi . Запиши словосполучення .
         З (вона) , пiд (ми) , за (ти) , перед (вiн) , вiд (ви) , у (вони) .

5   Перебудуй текст iз змiною першої особи однини на другу особу множини .
         Я люблю вiдпочивати в селi. Там дуже красиво. З усiх бокiв село
         оточене лiсом , а недалеко протiкає рiчка. У мене багато друзiв ,
         з якими я ходжу в лiс. Вечорами я слухаю бабусинi казки.

                                 ДIєСЛОВО
1   Спиши речення. Пiдкресли дiєслова , вжитi в переносному значеннi.
         Реве та стогне Днiпр широкий ,
         Сердитий вiтер завiва.
              Чорна хмара з-за лиману
              Небо , сонце криє ,
              Сiре море звiрюкою
              То стогне , то виє.

2   Спиши текст . Пiдкресли дiєслова , вжитi в переносному значенi.
         Клен цiлу зиму спав. Крiзь сон вiн чув завивання хуртовини.
         Холодний вiтер нагинав його вiти. Та ось одного ранку до клена
         доторкнулось лагiдне промiння сонця. Прокинулось дерево.
         Воно зiтхнуло , розправило плечi , зазеленiло.

3   До поданих слiв добери вiдповiднi синонiми , поданi у дужках .
         Дрижати , ...              Забруднити , ...
         Дужчати , ...              Пiдстерiгати , ...
         Жалувати , ...             Розвиднятися , ...
         ( Сильнiшати , тремтiти , жалкувати , замерзати , чатувати ,
         свiтати , труситися , мiцнiти , шклдувати , засмальцьовувати ,
         засiдати , днiти ).

4   До поданих дiєслiв добери антонiми .
         Позичати -- ...            Нагинати -- ...
      


         Брати -- ...               Вiдкручувати -- ...
         Будувати -- ...            Грiти -- ...
         Присипляти -- ...          Забороняти -- ...

5   Прочитай. Подiли текст на речення i запиши їх. Пiдкресли дiєслова.
         Нашi предки лiпили посуд руками i випалювали на вогнищi уже в тi
         далекi часи люди прикрашали його простими рисунками зараз гончарi
         роблять iз глини горщики , миски , глечики вони передають свiй
         досвiд молодому поколiнню молодь продовжить цю цiкаву i потрiбну
         справу.

6   Випиши з тексту дiєслова минулого часу i добери до них вiдповiднi
    дiєслова теперiшнього i майбутнього часу.
         В одному селi жив дуже вродливий парубок. Вiн любив ходити на берег
         рiчки i , схиливши голову , дивився у воду на свою вроду. I одного
         разу повз того хлопця йшов лихий чаклун. Йому стало заздрiсно , що
         парубок гарний ...

7   Вiд поданих слiв утвори дiєслова в неозначенiй формi i запиши їх.
         Спiв --                 гра --                зелень --
         плач --                 крик --               хвороба --
         ходьба --               друг --               малюнак --

8   Випиши дiєслова в неозначенiй формi .
         Читаю , сидiти , розмовляв , читати , розмовляти , митимусь , мити ,
         пишаюся , пишатися , вчитися , вчуся .

9   Вiд поданих дiєслiв незавершеної дiї утвори дiєслова завершеної дiї .
         Грiло -- ...     летiв -- ...      текли -- ...      зеленiла -- ...

10  Доповни текст , вставляючи дiєслова майбутнього часу .
         Скоро у лiс ..... справжня весна. У зелене вбрання ..... дерева та
         кущi .  ..... лiсовi квiти i трави .   ..... джмелi та iншi комахи.
         У затишному гiллi ..... солов`ї , ...... зозулi.  ..... своїм мiцним
         дзьобом у суху гiлку дятел.

11  В один стовпчик випиши дiєслова першої дiєвiдмiни , а в другий -- другої.
         Читати , сидiти , рахувати , летiти , бiгати , писати , рости ,
         говорити , будувати , сiяти , кричати , горiти , дивитися , стояти.

12  До поданих iменникiв добери дiєслова першої особи множини .
         Комбайном ...              Ножем ...               Язиком ...
         Сокирою ...                Рубанком ...            Пилкою ...





13  Перебудуй текст , замiнивши першу особу дiєслiв на другу.
       Я встаю рано , вмиваюся , прибираю постiль , снiдаю i йду в школу.
         По дорозi заходжу до Сашка. Це мiй друг. Я йому з захопленням роз-
         повiдаю про всi вчорашнi новини. Ми веселi йдемо на уроки.

14  Встав замiсть крапок пропущенi букви.
         Бач...те , вч...те , воз...те , iд...те , чита...те , сто...те ,
         раху...те , бiж...те , дума...те .

15  Вiд неозначеної форми дiєслiв утвори дiєслова третьої особи однини
    теперiшнього часу.
         Писати -- ...            Лежати -- ...           Бачити -- ...
         Нести -- ...             Цвiсти -- ...           Робити -- ...

16  Встав замiсть крапок пропущенi букви . Вiд поданих дiєслiв утвори iменники
         Посад...мо , люб...мо , пиш...мо , друж...мо , шепоч...мо ,
         сто...мо , прибiж...мо , намалю...мо .

17  Випиши , розкриваючи дужки , спочатку дiєслова , що пишуться з  "не"
    окремо , а потiм -- що пишуться з  "не" разом.
         (Не)хтувати , (не)читати , (не)валити , (не)навидiти , (не)здужати ,
         (не)вiдступати , (не)говорити , (не)спiвати , (не)заважати .

18  Вiд дiєслiв неозначеної форми утвори рiзнi часовi форми.за зразком :
    Нести -- несли , несемо , будемо нести .
         Бiгти --                   Лежати --               Вчити --
         Працювати --               Рiзати --               Танцювати --


                                ПРИСЛIВНИК
1   Спиши вiрш. Пiдкресли прислiвники.
         Тихо над рiчкою , в нiченьку теплую , спить зачарований лiс .
         Нiжно шепоче вiн казку таємную , сумно зiтха верболiз.
         Нiчка розсипала зорi злотистiї : он вони в рiчцi на днi ,
         Плачуть берези по той бiк срiблистiї , стогне хтось тяжко ввi снi.

2   До поданих дiєслiв добери вiдповiднi прислiвники , поданi в дужках.
         Розвiдувати , звертатися , ходити , виконувати , оберiгати ,
         турбуватися , думати , бачити , рухатися , з`явитися , шукати .

         (Гарно , ввiчливо , рiвно , добросовiсно , нiжно , довго , вiрно ,
          добре , впквнено , несподiвано , завзято)





3   Доповни ряди :
         ( Як? )     Щасливо , гарно , ... , ...
         ( Коли? )   Вранцi , восени , ... , ...
         ( Де? )     Праворуч , близько , ... , ...
         ( Звiдки? ) Здалеку , згори , ... , ...

4   Вiд поданих прислiвникiв утвори iменники , прикметники , дiєслова
    за зразком : Сумно , сум , сумний , сумувати .
         Весело.       Добре.       Красиво.       Синьо.

5   До поданих прислiвникiв добери синонiми , поданi в дужках.
         Багаторазово , безжалiсно , важко , видимо-невидимо , гарно ,
         глухо , дбайливо.
         ( Багато , скрутно , безсердечно , часто , добре , тихо , старанно )

6   До поданих прислiвникiв добери антонiми .
         Вчора --             Разом --              Всюди --
         Спочатку --          Корисно --            Спереду --

7   Доповни речення однорiдними прислiвниками i запиши їх.
         Весною рiчка розливається (де?) ... , ...
         Весняне сонечко свiтить (як?) ... , ...
         Лiтнє сонце пiдiймається (куди?) ... , ...
         Дерева вiд вiтру шумлять (як?) ... , ...

8   До кожної пари слiв , що злiва , добери пари слiв , що справа , так ,
    щоб прислiвники у них мали протилежне значення.
         Допоможу тепер ,                       повернувся звiдти .
         Пiшов туди ,                           дивиться сумно.
         Вчора приїхав ,                        сiдає низько.
         Розмовляв весело ,                     вiдпочину потiм.
         Летить високо ,                        сьогоднi вiд`їхав.
9   Пошир речення однорiдними прислiвниками , поданими у дужках i запиши текст
         Зiйшло сонце.  ... , ... дихнув легенький вiтерець.   ... , ... за-
         спiвав вiн свою пiсню.   ... , ... спiває береза. Слухаючи її , хо-
         четься пiдiйти , та обняти бiлокору красуню.  ... , ... спiвав дуб.
         Коли чуєш його пiсню , то самому хочеться бути сильним та вiдважним.

         (Ласкаво , привiтно , лагiдно , весело , радiсно , нiжно , трепетно ,
         мужньо , величаво , вiдважно)
        




Немає коментарів:

Дописати коментар